Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
30.04.2007 13:42 - Нашият така наречен втори живот
Автор: iana Категория: Бизнес   
Прочетен: 7339 Коментари: 4 Гласове:
0

Последна промяна: 01.05.2007 18:07


Българската колония във виртуалния свят Second Life вече наброява 100 души, които всяка седмица организират културни събития, раздават лентички с лозунга "Не сте сами". Вече се обсъжда и идеята за българско консулство.

BusinessWeek България
От Валери Ценков и Яна Бодурова
“Добре, да се срещнем на адрес Copperfield 242, 70, 53 Bulgaria, обикновено съм там към седем вечерта. Днес ще има купон и ще мога да те запозная с голяма част от групата”. Така приключи разговора ми с Нели Ричез, очарователна зеленоока брюнетка, с която исках да се срещна, за да ми разкаже за проекта си за откриване на най-новото българско посолство.
Адресът, на който трябваше да се срещнем, купонът, посолството, както и самата Нели Ричез – всичко това съществува само под формата на виртуални маски (аватари) върху мониторите на хората, които населяват синтетичния свят на Second Life. (SL)
Въпреки че изчетох внимателно всички указания и съвети на аватара ми, тоест на екранния ми графичен герой, и претендирам, че имам богат опит с 3D игрите, се наложи да се въртя в кръг с часове и безпомощно да подскачам и клякам – екранният ми герой беше неконтролируем. За успешното му “телепортиране” на точения адрес и дума не можеше да става. Така в състояние на пълна безпомощност пропуснах срещата си.

Second Life се оказа нещо корено различно!

Пет милиона земни жители са създали в интернет една нова реалност. Те се превъплъщават в измислени самоличности и живеят с маската на своите мечти. Все повече виртуалната реалност се преплита с реалната действителност.
Светът на Second Life бе създаден преди четири години (2003 г.) от американския физик Филип Роуздейл, президент на фирмата Linden Lab. Идеята му е съвсем проста: да бъде създадена нова виртуална планета в безкрайна дигитална Вселена, която да бъде населена и застроена. Тя се състои от един голям континент и верига малки острови, на които живеят аватари - нашите интернет дубликати.
Доста дълго време Second Life бе една просто добре пазена тайна, рядко населена като Дивия запад преди началото на заселническия бум след 1841 г. При последното преброяване тук населението на „Second Life“ наброява 5.2 млн. Членството е безплатно, но който иска да си купи земя, се нуждае от платено разрешително за около $6 на месец. За последните шест месеца темповете на демографския бум надхвърлиха 600 процента. На подобен демографски бум България със своето постоянно смаляващо се население би могла само да завижда – със своя отрицателен приръст за последните 20 години. А вече имаме “миграция” и във виртуалния свят.
Този свят със своите 360 квадратни километра е с четири пъти по-малка площ от София. Но дневният оборот на виртуалната територия е 1 млн. реални долара - по официални данни на фирмата, създала и обслужваща играта – Linden Lab. Първата истинска милионерка, забогатяла от бизнеса си в Second Life, е китайка, омъжена за германец Айлин Греф, известна с името Анши Чун. Родена през 1978 г., тя емигрира в Германия и допреди три години била преподавател в една гимназия в провинция Хесен, докато не открила тайните на бизнеса в интернет.
Second Life означава начало на една напълно нова антропология, на един съвсем нов тип човешки индивиди. След всестранно развития ренесансов човек и прагматичния наш съвременник от индустриалната епоха настъпва бъдещето на виртуалния тип – вечно млад, пъргав, в постоянно движение, вечно самотен и въпреки това непрекъснато поддържащ връзка с мрежата.
В Second Life вече откри свой кореспондентски пункт агенция Ройтерс, а със свои филиали са представени модните концерни Adidas и American Aparell. Toyota и Nissan откриха свои магазини и изложбени зали. Само след месец Швеция ще стане първата страна, открила свое посолство в синтетичния свят.

Българите в SL

Все пак успях да се срещна с Нели Ричез, по-точно със създателката й - Нели Димитрова, 24-годишна програмистка от Бургас. За щастие срещата ни в реалния свят мина доста по-гладко. Тя е основател на групата Bulgaria в Second Life, която съществува от януари тази година, и в нея вече членуват над 100 души. Записването в групата е безплатно и в нея ще намерите не само българи по произход, но и много българофили - съпрузи и приятели на българи. Сред тях има учени, прависти, IT специалисти, журналисти, дизайнери, предприемачи, филолози, студенти и др.
Групата разполага с около 6 декара земя, дарена от членове с Premium акаунти, на която са построени различни обекти: дискотека, сцена за концерти, както и бизнес център с магазини и офиси под наем. Адресът на българската земя, както най-вероятно вече се досещате, е Copperfield 242, 70, 53 Bulgaria. В бизнес центъра вече работи първият магазин за дамска мода, отворен от Nicolle - българска дизайнерка, живееща във Франция.
В групата няма устройствен правилник, но задължително се спазват обществените норми на Second Life. С много малки изключения досега не са наблюдавани груби и агресивни прояви. В този виртуален свят може да се натъкнете и на група с името Bulgaria LTD, която, съдейки по името, е бизнес ориентирана, но в нея засега членуват едва трима души. До началото на 2007 г. в търсачката на Second Life излизаше информация за земя, наречена Little Bulgaria, но оттогава липсват новини за съдбата й.
Ползата от малката българска общност е най-осезаема за новодошлите. Винаги се намират опитни резиденти, които помагат на новаците в първите стъпки. На тяхно разположение е колекция от безплатни аксесоари за външността на аватарите, дрехи, полезни предмети, скриптове и др. На територията на групата има специално място, където всеки може да се учи на триизмерно моделиране, да създава и да променя обекти. Работи се и върху български превод на документацията, публикувана в сайта www.vtorizhivot.com. Вече са преведени често задаваните въпроси, обществените правила, както и уроци за създаване на обекти, дрехи и скриптове.
Съвсем логично първият проект, подкрепен от всички в групата, е кампанията "Не сте сами". В началото на февруари са били изработени лентички, които са се раздавали на виртуалните познати. Вече има достатъчно ентусиасти за организиране на шествие или концерт за подкрепа на медиците, но събитието изисква по-сериозна подготовка, за да бъде постигнат максимален медиен ефект.
Сега обаче групата се труди над доста по-амбициозен проект - официално посолство на Република България на територията на Second Life. То, разбира се, ще бъде виртуална сграда, в която ще се предоставя полезна информация за България на желаещите такава, ще се помага на новодошлите българи да се ориентират в Second Life.
Все още няма легално признато, съществуващо посолство на никоя държава. Швеция съобщи, че ще бъде първата държава, която ще отвори такова, и тази новина бе отразена от повече от 80 световни медии, както и от хиляди авторитетни информационни сайтове и портали по света. Тъй като техният проект е по-мащабен, той все още е в процес на разработка, което дава възможност да сме първи с един по-малко амбициозен, но напълно осъществим проект.
Земята вече е закупена благодарение на дарители. Изградена е и 4-етажна модерна сграда, като има и бъдещи планове да се построи училище и културен център (галерия, концертна зала, място за срещи на българското общество).
На първия етаж на сградата ще има рецепция, даваща информация и насоки на посетителите, информационни материали за България и голямо фоайе.
На втория етаж е планиран информационен център за кампанията “Не сте сами”, хронология на процеса, интервюта с известни експерти и снимки на петте медицински сестри в Либия. Ще се раздават безплатни тениски и лентички на кампанията “Не сте сами”, картички, даващи информация за случая, постери, водещи към сайта www.nestesami.bg и www.nestesami.com.
На третия етаж ще бъде представена информация за визовия режим, типовете визи и необходимите документи за кандидатстване за такива, информация за инвеститори с интерес към България, както и полезна информация за туристи, желаещи да посетят страната ни.
На четвъртия етаж ще бъдат представени интересни исторически забележителности, с които България може да се гордее. Всеки понеделник се организира културно мероприятие – изложбата “България в снимки”, която представя по един български град чрез фотоси или видеозаписи, запечатали традициите, обичаите и туристическите обекти в региона.
Всяка сряда е ред на кампанията “Не сте сами” - раздаване на картички с информация, безплатни лентички, безплатни тениски с логото, както и събиране на членовете от групата www.nestesami.com.
Всеки петък - провеждане на “Българска вечер” – новодошли българи се представят и запознават с останалите. Финансирането на посолството като такова, както и бъдещите планове, ще се осъществяват чрез дарения от българи и чужденци. Българската група обаче все още очаква отговора на президента Георги Първанов и външния министър Ивайло Калфин, до които българските аватари твърдят, че са изпратили своите писма за одобрение.

Новият човек

Всъщност аватарите в Second Life хвърлят доста дълга сянка. Тя стига далеч в древността, някъде в епохата на Овидиевия Пигмалион, който създал толкова красива статуя, че чак се влюбил в нея. А Афродита, трогната от сълзите и воплите му, решила да я съживила и я превърнала в Галатея.
Желанието да се прекрачват границите на органичната и неорганичната природа се проявява и в черната романтика на индустриалната епоха. В литературата на кибер пънкарите от средата на 80-те години на миналия век за първи път придобиват реални очертания научнофантастичните представи за компютърното бъдеще на човечеството. В своя прочут роман „Снежен крах” Нийл Таун Стивънсън за първи път прави черновата на Second Life: Хората в научнофантастичното повествование на бащата на кибер пънка бягат от света на капитализма в някаква
Мета-вселена (от метафизична Вселена) и там се преоткриват, като се превъплъщават в аватари – тоест божества, приели образа на смъртни.
Second Life представлява едни експеримент, при който нищо не е планирано предварително, а играчите контролират своите аватари с помощта на няколко прости правила. В играта събитията се развиват по своя вътрешна логика, не според някаква предварително зададена цел, а във вихъра на случайността и въображението. А този постоянен поток от случайности и неочаквани развръзки е най-доброто оправдание за това да пожертваш всеки месец по $9.95 или $15 за участие в играта. В света на Second Life може да се случи всичко, което не е възможно в реалния живот. Тук виртуалните жители изграждат своето второ Аз, печелят истински пари и се събират вечер за свръхдоза кибер секс.
Това вероятно е най-отличителната черта на най-новата социална игра, която привлича милиони привърженици в интернет. Участниците в нея се опитват да компенсират всички свои недостатъци и неуспехи в първия си живот, като залагат на идеалния си образ във втория. Хората постепенно обезлюдяват старата реалност и заселват новия изкуствен свят. За първи път в своята история човекът симулира сътворението на света и на своята същност. Но в този нов свят хората надяват нарцистични, хедонистични и съвършени маски – с което (поне засега) превръщат Second Life в един огромен дигитален бал с маски.
Това е една от най-големите атракции на виртуалната игра. Всеки би могъл да сътвори от себе си и да се потопи в онази среда, която досега бе достъпна и запазена територия само за звездите и богопомазаните от съдбата. В Second Life хората могат да оформят и да контролират своя имидж, сами да изграждат своя образ. Всеки е свободен да представя собствената си маска във виртуалния свят и за това или обира овациите на останалите, или рискува да бъде отхвърлен. Неслучайно тези наши образи се наричат аватара – според хиндуизма земното превъплъщение на бога Вишну, тоест човешкият образ на божественото.
Синтетичният свят на Second Life не предлага гъдела на истинската компютърна игра, а представлява симулация на бизнес с недвижими имоти. Най-добрият брокер в играта, Анши Чун, печели годишно над $150 000, като купува, благоустроява и отново продава виртуални имоти в Second Life Франкфурт. Създава своята виртуална фирма за недвижими имоти с помощта на инвестирани 1 млн. реални долари. „Моят аватар е продължение на моята самоличност от реалния живот, така както Мадона е другото лице на Луиз Вероника Чиконе” – споделя тя пред BusinessWeek. Икономиката на Second Life според анализ на вестник „Файненшъл таймс” е „най-бързо растящата икономика в света”. За да разберем феномена Second Life, може би трябва да се върнем поне 12 месеца назад. Тогава статистиката в сайта на онлайн играта отчиташе, че са се регистрирали 187 000 акаунта. Сред историите на успеха се цитираше една жена, която била моден дизайнер на Second Life и продавала дрехи за аватари за около $1000 месечно. Брокерката на недвижими имоти Анши Чун става известна на целия свят, след като се появява на корицата на BusinessWeek и разказва за своите най-успешни сделки.
Пет месеца по-късно в Сан Франциско се провежда среща на живо на регистрираните в Second Life. Там същата тази модна дизайнерка се похвалила, че вече печели по $3500 месечно от продажбата на модни облекла. Компанията IBM обяви, че е планирала в бюджета си за 2007 г. $10 млн., за да разшири присъствието си в SL. Вече съществуват компании, които стартират бизнеса си в SL и едва след това се пренасят в реалния свят - като Aimee Weber, The Electric Sheep Company, River Runs Red и Millions of Us.
Това обяснява защо през февруари DaimlerChrysler отвори своя първи виртуален автомобилен салон и една тестова писта, където се изпробват с помощта на компютърна симулация най-новите модели на компанията. Тук са и конкурентите от BMW, Toyota, Nissan, Mazda и General Motors.
След като отвори първия си виртуален магазин през септември м.г., концернът Adidas вече отчита „неочаквано добри резултати”. За седем месеца са продадени 23 хил. чифта виртуални обувки на стойност 1.15 млн. линден долара (270 линден долара са равни на $1). Уловката е, че от магазина на Adidas в Second Life има линк към уеб страница, където реално се продават спортни обувки на прочутата марка.
Но не само автомобилни гиганти, компютърни компании и производители на обувки развиват активен бизнес в интернет. Тук са вече и туристически бюра, както и бюра за запознанства. Не изостават и медиите. През декември м.г. дъщерната фирма на издателската къща „Аксел Шпрингер” – Билд Т онлайн, пусна на пазара в Second Life първото си виртуално издание вестник AvaStar, което вече се радва на петцифрена аудитория.
Хора, които, след като се регистрирали преди година и създавали съдържание, работейки за жълти стотинки на час, сега заработват между $15-50 на час. Дизайнерката, която пренесла изцяло бизнеса и живота си в SL, неотдавна се похвали, че печелела вече по $3000 на седмица.
Защо се случва всичко това? Защо хората са склонни да харчат реални пари за виртуални дрехи?
Честно казано, засега тези въпроси нямат конкретен отговор. Но може би той се крие в еволюцията. Но може би все пак има някакво обяснение дори на този етап. В SL всичко е много по-евтино, отколкото в реалния живот. Модни продукти, които в реалния живот струват поне $500, тук могат да се придобият за около $20.
Linden Lab още в началото решава, че жителите на SL би трябвало да притежават интелектуалната собственост на нещата, които създават онлайн. Всеки един може сам да реши дали да разреши техните продукти да се копират, видоизменят или трансформират. Благодарение на тези права на собственост жителите на SL активно търгуват своите създания и от близо 10 млн. обекта, създадена досега, над 230 000 вече се търгуват всеки месец. Ако тяхната цена се конвертира в реални US долари, сумата би възлязла на около $60 m. Second Life вече развива около 7000 различни печеливши фирми. Най-успешните бизнесмени вече печелят по около $200 000 годишно.
Дори известни икономисти се възхищават на бизнес модела на Second Life, напоен от Linden Lab. За разлика от другите компании, които разчитат на това да съберат достатъчно регистрирани потребители, за да им продават след това реклами, Linden Lab изобщо не разчита на това. Фирмата прави пари от реални дейности – като взема комисиона от онези жители, които отдават под наем своята собственост. Цената е около $20 месечно за 5000 кв. м. В момента около 50 000 жители се занимават с подобна дейност, което прави около 10% от населението на SL. Това прави около $2 млн. месечно – без да се броят комисионите, които се вземат при обмяната на линден доларите за реални US долари. Като частна компания Linden Lab не дава реални цифри, но нейният президент Роуздейл признава, че „печелят доста добре”.
Виртуалният свят се превръща все по-интензивно в прототип на бъдещия интернет пазар. Много фирми вече пренасят част от филиалите си тук. Разбира се, те не очакват някакъв фантастичен икономически ефект, но рекламните експерти са на мнение, че аудиторията тук е изключително добре възприемчива към рекламни послания. Онлайн светът предлага добри възможности за маркетингови проучвания: фирмите могат лесно да предложат нов продукт и след това да проверят потребителския интерес. А резултатите да използват след това в реалния свят.

Когато фантазията се превръща в реалност

Кога синтетичните икономики ще придобият мощ и ще принудят реалния свят да се съобразява с тях? Всъщност те и сега са реални и представляват най-бързо развиващите се икономики в света. Макар че все още са твърде малки: всички синтетични икономики, събрани заедно, оформят население от близо 10 млн. – тоест малко повече от България, макар че нашият БВП засега е много по-завиден от този на синтетичните икономики. Засега е възможно да търсиш злато в синтетичния свят и след това да го продадеш със сравнително добра печалба в eBay. Но печалбата на този етап е относително малка и е по-добре човек да си намери работа в Макдоналдс.
Така че днешните синтетични икономики са все още доста хилави и скучни – въпреки че техните игри не са. Една от популярните игри в момента - World of Warcraft – притежава икономика, базирана на преследването и избиването на дракони, конфискуването на тяхното злато и продажбата му на печалба, за да си купиш по-добро оръжие. Засега не е възможно да се инвестират капитали в амбициозни и печеливши проекти (замъците са построени от дизайнерите на Blizzard Entertainment, а не от геймърите). При Second Life положението е малко по-обнадеждаващо, но и тук геймърите все още нямат пълната свобода да инвестират и изобретяват.

Светът на бъдещето

Най-честият коментар на хората, които са попрочели нещо за Second Life, но никога не са го посещавали, е: "Тези изобщо не ги проумявам!" И задават въпроса от сорта: “Защо ни е този втори живот, като не можем да се справим с първия?”
Вместо отговори бихме могли ние да им зададем няколко въпроса: „А защо хората пазаруват в интернет, като спокойно могат да се отбият в магазинчето отсреща?” Или: Защо хората трябва да имат компютри у дома, като е пълно с компютърни зали?”
Вероятно защото интернет е бъдещето на човечеството. И след като нашите нови успехи и завоевания ни очакват там, той естествено ще се развива по възходяща линия. Еволюцията е сила, която променя много неща, и нейната най-важна съставна част е времето.
Някога британските икономисти Дейвид Рикардо и Томас Малтус водели оживена кореспонденция и спорели за бъдещето на цивилизацията. Малтус упорито защитавал тезата, че човечеството върви към демографска катастрофа, защото населението се увеличава в геометрична прогресия, докато средствата за изхранването му - в аритметична. Отговорът на Рикардо: методите на селскостопанско производство постоянно се усъвършенстват и хората ще продължат да правят това, за да се изхранват. На погребението на Рикардо Малтус признал, че никога не се е ориентирал добре в процесите на еволюцията и не е печелил спор със своя приятел. Времето справедливо отсъди кой е прав и кой крив в този спор.
Още един случай: Мич Капур е създател на Lotus 1-2-3 – софтуер за работа с електронни таблици и член на Борда на директорите на Linden Labs. Той с усмивка си спомня за своите първи години в компютърната индустрия. Като студент напуска Харвардския университет и започва да разработва софтуер за персонални компютри. След дълги месеци работа приятелите му го посъветвали да се откаже, защото трудът му бил напълно безсмислен – просто нямало персонални компютри, всичките били само в университетите. По онова време хората изобщо не можели да си представят, че днес почти всеки ще иска да има персонален компютър.
Въпреки съветите на приятелите си Капур продължил работата си и създал една от най-успешните компании – защото вярвал в еволюцията на компютрите. След като се присъединява, той единствено повярвал във възможностите на онлайн бизнеса, които му споделил неговият познат Джеф Безос. И двамата създават Amazon.com. Същата схема се повтаря и след срещата му с Филип Роуздейл, който му споделя идеята си да създаде 3D платформа за игра в интернет. Тогава първият аргумент против идеята бил, че хората нямали толкова бърза интернет връзка, която да им позволява да ползват подобна платформа. Само Капур продължил да вярва в еволюцията на технологиите и ето ни днес пред феномена Second Life. А най-високо в йерархията на Linden Labs седи Мич Капур и управлява всекидневно живота във виртуалния свят.
И така – защо хората са така пощурели по Second Life? Може би защото не се вълнуват толкова за еволюцията на интернет. Те са достатъчно заети, за да се замислят за промените, които стават факт във виртуалното пространство всеки ден.
Преди 15 години много хора недоумяваха защо е нужен интернет. Също тогава мобилните телефони бяха по-скоро луксозен аксесоар, отколкото всекидневна необходимост. Някой спомня ли си как стана това? Вероятно не, но стъпка по стъпка еволюцията на технологиите работи в наша полза. И тези 100 българи в Second Life са съвременните последователи на Аспарух.



Second Life в цифри

Разположение
Над 3000 сървъра в компютърен център в Сан Франциско
Население
5 037 731 (март 2007 г.) с месечен ръст от 36%
Постоянни жители
1 702 284 (жители, логнали се поне веднъж през последните 60 дни)
Средна възраст
32 години
Раждаемост
Дневно се регистрират около 13 000 души
Средно време онлайн
40 часа месечно
Площ
360 кв. км
БВП
$62 млн. (за 2006 г.)
Земевладелци
25 365
Средна цена на кв. м
L$10.66
Валута
Линден долар (L$)
EXCHANGE RATE
L$270 = US$1
Икономика
Свободен пазар
Данъци
В зависимост от кастовото разделение: основните акаунти не плащат нищо, премиум акаунтите струва $9.95 месечно, срещу което имат право да получат стипендии до L$400 седмично
Обем на месечните транзакции
L$1.93 млрд.

Какво е нужно за Second Life?

Минималните изисквания са:
• Процесор: PC 800MHz Pentium III или Athlon, или по-добър, Mac: G4 1Ghz или по-добър
• RAM памет: PC 256MB или повече; Mac 512MB или повече
• Видео карта с 3D възможности:
o nVidia GeForce 2, GeForce 4mx или по-добра
o ИЛИ ATI Radeon 8500, 9250 или по-добра
• Операционна система Windows XP Service Pack 2 или Windows 2000 Service Pack 4, Linux i686 Alpha версия (засега не се поддържа Windows Vista), MacOS 10.3.9 или по-нова
• Широколентов интернет достъп – минимум 256 kbps (не работи през модемна връзка)
• Регистрация на сайта на Second Life


Корпоративен пробив

SCENA е първата българска медия в Second Life

Малко след като заработи първият български моден бутик в бизнес център в Second Life, отвори врати и първата виртуална редакция на родно издание. Тя е на безплатното седмично списание за мобилни комуникации и технологии SCENA.
”Нашата публика са младите хора, които се интересуват от всичко ново в областта на комуникациите, интернет технологиите и игрите. Не очакваме да спечелим нещо от офиса в Second Life в краткосрочен план, но българското присъствие в Second Life тепърва ще расте и ние виждаме добри перспективи в 3D интерфейса и в бъдещата интеграция с актуалните Web 2 технологии” - споделиха от редакцията на SCENA в разговор с BusinessWeek България.
Съдържанието на виртуалното издание ще съвпада напълно с това на реалното, включително и рекламите в него. Така се оказва, че и българските компании рекламират в Second Life.
Ако и вие смятате да продължите бизнеса си във виртуалното пространство, трябва да побързате. Все още има свободни площи в бизнес центъра. Цената е скромна: 150 линдена на седмица. Приходите от наема за магазините ще отиват изцяло за покриване на наема на “българската” земя.


Вторият живот на ЕС

В стремежа си да изпълни амбицията си да се доближи максимално до европейските граждани Европейската комисия (ЕК) стигна дотам, че обмисля да отвори свое представителство в набиращия лавинообразна популярност "Втори живот" (Second life). Мотивът на еврокомисаря по комуникацията Маргот Валстрьом да бъде отворено представителство на ЕК във "Втори живот" е, че най-голямата част от населението на виртуалния свят - 54%, са именно европейци, отбеляза нейният говорител Миколай Довгиелевич пред електронното издание Euobserver. Новата комуникационна стратегия на ЕК предвижда намирането на нови, нетрадиционни канали и средства на комуникация, чрез които да се достигне до възможно най-голяма част от гражданите на ЕС.
Една от набелязаните цели е именно интернет и тъй като "Втори живот" започва да се превръща във все по-голям феномен, тогава става напълно логично да се обмисли сериозно идеята ЕК да отвори свое представителство в този паралелен свят, допълва Довгиелевич.



Историята на SECOND LIFE имитира модела на раждането и развитието на Америка:

I. Колонизация – Първите малки селища се появат през март 2002 г. с изпробването на алфа версията. Първият скандал се разгаря при бета версията, след като милитаристично настроени геймъри се преместват от стратегическата онлайн игра World War II.
II. Бунт срещу таксата - Политиката на Linden Lab да иска пари от населението на Second Life за нещата, които то създава онлайн, но среща остра съпротива. През юли 2003 г. е регистриран първият бунт срещу таксите.
III. Декларация за независимостта – По съвета на професора от Станфордския университет Лоурънс Лесиг Linden Lab решава да отмени таксата през ноември 2003 г.
IV. Манифест на съдбата – След декември 2003 г. започва треската с покупко-продажбата на недвижими имоти. Заселниците постепенно придобиват все повече недвижимо имущество и започват да притежават най-добрите парцели. Появява се първата класа на земевладелците, които започват да печелят от своята собственост.
V. Златната епоха – Започват да се появяват все повече репортажи в традиционните медии на реалния живот (BBC, Fox TV, BusinessWeek, Wired), в които се описват чудесата и несметните богатства на Second Life. Американски корпорации като Coca-Cola, MTV и Microsoft отварят първите свои виртуални представителства.

Икономика

Second Life е една осъществена предприемаческа мечта: никакви данъци, минимални регулации, субсидии в подкрепа на иновациите, никакво обезценяване на стоките. Затова не е чудно, че търговският обмен само за последните шест месеца е скочил с цели 32 процента – в реални цифри. В Second life има регистрирани около 17 000 земевладелци, които живеят от наеми. Всеки, който притежава земя, може да създава и да продава недвижими имоти за линден долари (L$), които могат след това да се разменят срещу реални долари в чейндж бюрата на LindeX. 




Тагове:   Нашият,   Наречен,


Гласувай:
0



1. stone - Ужасявам се от такива перспективи
01.05.2007 16:28
Аз самият ползвам интернет за много неща, общувам, пазарувам, понякога работя дистанционно... и постоянно му откривам нови употреби. Та се надявам да не свърша като тези хорица.
Сега ми се струва невероятно, но ако преди 10 години някой ми беше казал, че няма да мога да живея без компютъра си, нямаше да го повярвам, така че кой знае след още 10 години къде ще съм.

Яна, поздравявам те за добре написаната статия, ти журналистка ли си?
цитирай
2. iana - Много сте мили...
01.05.2007 18:03
Венцелисчетата на нарцистичната ми душа разцъфнаха. А що се отнася до Second Life, готино място, особено хората от българската група.

п.с И аз не мога да живея без компютъра си вече
цитирай
3. teodordetchev - Хората, които се занимават със социология на ...
14.05.2007 10:03
... технологиите просто ще хлъцнат от завист, като прочетат тази статия. Изключително интересна и виднага провокираща т. нар. "сценарно" мислене (поне на тези, които го имат). За текста може да се говори само със суперлативи, но те изобщо не са куртоазни, а съвсем основателни. Поздрави !
цитирай
4. sveivanov - Interesno
28.06.2007 17:22
Dosta dobre napisana statia. Naprawo mi se priiska da si naprawia virtualna samolichnost. Naistina li e tolkowa interesno? Ako ne se luja, purvoto virtualno posolstvo e na Denmark?
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: iana
Категория: Бизнес
Прочетен: 208128
Постинги: 11
Коментари: 162
Гласове: 948
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031